گیمینگ, مجله ژوپیر

بررسی بازی Sifu

بررسی بازی Sifu

در این متن می خواهیم به بررسی بازی Sifu از استودیو بازی سازی Absolver بپردازیم. تا انتهای بررسی بازی Sifu باما همراه باشید که در خصوص بررسی بازی به نکات مهمی اشاره نموده ایم.

اگر شما هم جزو آن دسته از گیمر‌هایی هستید که به فیلم ‌های رزمی و فایتینگ علاقه دارند.بدون شک با تجربه  بازی  SIFU  بسیار هیجان زده خواهید شد.این بازی که ساخته استودیو SLOCLAP است که اثری همچون Absolver  را در کارنامه خود دارد.بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط تیم سازنده،SIFU  با الهام گیری از فیلم ‌های بازیگر معروف چینی یعنی جکی چان و هنر رزمی کنگ فو ساخته شده است.

بررسی بازی سیفو

بازی Sifu یک بازی اکشن-مبارزه‌ای سوم‌شخص است که توسط استودیو Sloclap توسعه داده شده و توسط کمپانی Devolver Digital در تاریخ 22 فوریه 2022 برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 5، پلی‌استیشن 4 و PC منتشر شده است. در ادامه، به بررسی و نقد بازی Sifu می‌پردازیم.

داستان عنوان سیفو حول محور پسر/دختری می‌چرخد که شاهد کشته‌شدن پدرش توسط یکی از دانش‌آموزان طردشده‌اش است. پس از مرگ پدر، خود شخصیت اصلی نیز کشته می‌شود، اما با طلسم خاص یا به‌اصطلاح آویز زنده می‌شود و پس از هشت سال آموزش، آماده می‌شود تا از پدرش انتقام بگیرد.

تصاویر این شخصیت‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها را می‌توان روی تابلویی در خانه شما مشاهده کرد و با گذراندن مراحل مربوط به هر یک از این شخصیت‌ها و یافتن سرنخ‌های مختلف اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها به دست خواهید آورد. برخی از این رشته‌ها در گذراندن آسان‌تر مراحل و گشودن راه‌های جدید نقش دارند که در قسمت طراحی مرحله بازی بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی بازی Sifu

بازی سیفو برای پلتفرم های مختلفی به ویژه پلی استیشن 5 عرضه شده است که در همان ابتدای عرضه توانست در لیست بهترین بازی های پلی استیشن 5 جای بگیرد که این موضوع کیفیت بالای بازی را بازگو میکند که نباید آنرا نادیده گرفت.

در کل بازی از یک روایت رزمی پیروی می‌کند که بارها در به شکل‌های سینما و سریال‌های مختلف آن را دیده‌ایم، اما با وجود کلیشه‌ای بودن، داستان بسیار خوبی را روایت می‌کند، محرک و مکمل بسیار مناسبی برای گیم‌پلی و سبک بازی است. این بازی، روند سینمایی لذت بخشی را در سیفو ایجاد می‌کند.

یکی از اقدامات برجسته‌ای که سازندگان از همان ابتدای ساخت این عنوان بر آن تأکید داشتند، امکان مردن و زنده شدن در ازای افزایش سن بود. این امکان توسط طلسمی که در بالا در مورد آن صحبت کردم ایجاد می‌شود. شما بازی را از 20 سالگی شروع می‌کنید و این طلسم به شما اجازه می‌دهد تا به سن 70 سالگی از مردگان برگردید.

به‌ازای هر کشتن، تعداد Death ‌ها اضافه می‌شود و این تعداد به سن شما در هنگام مرگ اضافه می‌شود. فرض کنید یک‌بار در سن 20 سالگی شکست خورده‌اید و شمارنده مرگ شما به یک تغییر می‌کند. شما در 21 سالگی به زندگی بازمی‌گردید، اما اگر مجدد شکست بخورید و شمارنده مرگ شما به 2 افزایش یابد، دفعه بعد در سن 23 سالگی به زندگی برمی‌گردید.

هر 10 سال، یکی از حلقه‌های طلسم شما شکسته می‌شود، نوار سلامتی شما کاهش می‌یابد و میزان آسیبی که شخصیت شما به دیگران وارد می‌کند افزایش می‌یابد.

پس از 70 سال، طلسم شما کاملاً از بین می‌رود و مرگ بعدی به معنای بازی پایان خواهد بود. همچنین تمامی مهارت‌هایی که برای همیشه آنلاک نکرده‌اید به همراه پیشرفت شما در آن مرحله و مقدار XP که تا کنون به دست آورده‌اید به طور کامل از بین می‌روند و باید دوباره آن مرحله را طی کنید.

البته سیفو مراحل قبل و سن شما در مراحل قبل را حفظ خواهد شد. مثلاً اگر مرحله قبل را در 30 سالگی شروع کرده‌اید و در 42 سالگی تمام کرده‌اید، می‌توانید دوباره آن را بازی کنید و این بار با بازی بهتر و همچنین استفاده از تجربه‌های که به دست آورده‌اید

توسعه‌دهندگان راه‌هایی برای بازنشانی شمارنده مرگ شما به صفر در بازی ایجاد کرده‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای جلوگیری از پیرشدن بیش از حد شخصیت خود استفاده کنید. یکی از این راه‌ها استفاده از مجسمه‌های اژدها است.

علاوه بر تنظیم مجدد پیشخوان مرگ، این مجسمه‌ها به شما امکان می‌دهند برخی از امتیازات و توانایی‌های شخصیت خود را ارتقا دهید. اگر نگاهی به جذاب ترین بازی های ایکس باکس در طول تاریخ داشته باشید بی شک میتوانید نام این بازی را ببینید که از بهترین های فایتینگ نیز بشمار میرود.

با نمایش‌ها و حتی تجربه های اولیه بازی بسیاری از گیمر ‌های قدیمی به یاد بازی جکی چان افتادند که در آن زمان برای کنسول PS1 عرضه شده بودSIFU. از همان ابتدای معرفی‌ جذاب به نظر می‌رسید،یک بازی بر پایه های هنرهای رزمی چینی که قرار است ماجرای یک انتقام خونین را تعریف کند.با این حال اگر گیمری هستید که به این سبک از بازی‌ های ویدیویی علاقه ‌مند هستید.فراهم کردن محیطی آرام و صد البته اعصاب فولادین رو فراموش نکنید که با یک بازی فوق‌ العاده چالشی و سخت روبه ‌رو خواهید شد.

کمپانی Sloclap

Sloclap یک استودیو سازنده بازی های رایانه ای و مستقل است.این استودیو در سال 2015 در شهر پاریس تاسیس و شروع به کار کرد. از اولین پروژه این استودیو میتوان به بازی Absolver یک بازی آنلاین و اکشن با مکانیک های گیم پلی منحصر به فرد است.عنوان Absolver در سال 2017 برای Pc و Ps4 و در ژانویه 2019 برای Xbox One منتشر شذ.

تیم Sloclap اکنون 30 نفره است و در حال کار بر روی پروژه بعدی خود می باشند.

داستان بازی سیفو

داستان بازی Sifu در شهری از کشور چین اتفاق می افتد،جایی که پنج فرد رزمی کار به مدرسه‌ آموزش هنر‌ های رزمی حمله می‌کنند.این گروه توسط فردی به نام Yang کنترل می ‌شود.هدف Yang از حمله به این مدرسه،مبارزه و جنگ با استاد بزرگ و دسترسی دانش جادویی و نامعلوم اوست.در این تقابل استاد بزرگ جان خود را از دست داده و Yang متوجه حضور کودکی در محیط می‌شود که در واقع فرزند استاد بزرگ است.او سپس به یکی از دستیاران خود دستور نابود کردن این کودک را می‌ دهد که در واقع شخصیت اصلی داستان به شمار می‌رود.

این کودک با استفاده از قدرت جادویی دوباره به زندگی باز می گردد و قسم می‌خورد تا انتقام پدرش را از Yang و گروه تبهکار همراهش بگیرد.هشت سال بعد شخصیت اصلی که خود به نوعی استاد هنرهای رزمی شده و تصمیم می‌گیرد تا به دنبال Yang برود.باید گفت که داستان SIFU در نهایت در همین پیش درآمد خلاصه می‌شود.بعد از قسمت ابتدایی داستان،روایت در پس زمینه قرار گرفته و شاید حتی بعد از مدتی  فراموش شود.پس زمینه داستانی نکته عجیبی برای ارائه ندارد.چیزی که می‌توانست سیفو را در این زمینه متفاوت کند،روایت خاص بود که متاسفانه به سطحی ترین شکل ممکن انجام شده.

طراحی شخصیت‌ها و مراحل

بررسی بازی Sifu

طراحی محیط، مراحل و شخصیت‌های آن خیلی زیباست این را هم بگویم که طراحی مینیمالیست زیبای مراحل و محیط این بازی به بهترین شکل انجام شده، به‌خوبی با سبک و سایر قسمت‌های این عنوان همخوانی دارد و در برخی قسمت‌ها گرافیک هنری چشم نوازی را به نمایش می‌گذارد. کیفیت و ساختار عالی بازی عاملی شد تا شرکت سازنده محصول خود را برای PS4 نیز عرضه کند که در لیست بهترین بازی های PS4 میتوانید نام این بازی را ببینید.

مراحل بازی بسیار دقیق است و راه‌های مختلفی را برای گذراندن آنها در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در برخی موارد می‌توانید با استفاده از مکانیزم انتخاب دیالوگ که بازی ارائه می‌دهد از برخی نبردها اجتناب کنید و در نتیجه احتمال مرگ و پیری را کاهش دهید.

بررسی گیم پلی بازی Sifu

بازی ویدیویی SIFU  یک محصول فوق‌ العاده سخت و در عین حال سرگرم‌ کننده است گه اگر یک گیمر ادعا ‌کند که تجربه‌ی بازی سیفو برایش مثل آب خوردن بوده،بدون هیچ شکی بدانید که دروغگو است.بازی سیفو هر مدل گیمری را به چالش می‌ کشد.ا چالش و سختی بازی در حد و اندازه ‌ی مکانیسم گیم‌ پلی‌ بازی ‌هایی مثل Dark Souls  نیست و به مراتب ساده‌ تر  از این حرف هااست.

این بازی تنها یک قانون ساده بیشتر ندارد.اگر در حین مراحل بازی بمیرید،کاراکتر شما مجدد احیا می‌شود اما مسن‌ و پیرتر.هر اندازه هم که شخصیت داخل بازی مسن ‌تر شود،به قدرتش اضافه و از طرفی‌ دیگر،از نوار سلامتی‌ اش کم  می ‌شود.کل ماجرا همین است،بازی همراه با  این مکانیک به ظاهر ساده ای که دارد،داستانی به دوش میکشد که به سلیقه مخاطبین این بازی ویدیویی خوش می‌ آید،چرا که داستان انتقام ‌جویی شخصیت اصلی ماجرا،بر پایه ی فانتزی و جادو استوار است و در مسیر پیش‌ روی کاراکتر بی‌ نام و نشان بازی فانتزی‌ های جذابی را مشاهده می ‌کنیم.

باید گفت که بازی به گونه ‌ای طراحی نشده که تجربه آن آسان باشد.هسته اصلی گیم ‌پلی شامل یاد گیری مبارزه به بهترین شکل،دفاع کردن در زمان مناسب و استفاده از کمبو‌ های مختلف است.در مبارزات،شخصیت اصلی بازی و دشمن ‌های مختلف دارای نوار سلامتی و نوار ساختار (Structure) هستند.نوار ساختار شباهت بسیار زیادی به بازی Sekiro دارد.بدین ترتیب که ضربات گیمر به دشمن می ‌تواند سطح این نوار را افزایش داده و در نهایت با پر شدن آن با یک ضربه دشمن خود را نابود کند.گرچه امکان از بین بردن دشمن‌ها با تمام کردن نوار سلامتی نیز وجود دارد.

روح این عنوان در سیستم رزمی آن دمیده شده است. هسته اصلی بازی مبارزات عمیق و بسیار چالش برانگیزی است که در صورت پیشرفت مانند یک استاد به شما پاداش می‌دهد و اگر ضعیف هستید و قادر به یادگیری نیستید به‌شدت مجازات می‌کند.

در ابتدای بازی یک بخش آموزشی جالب وجود دارد که چند کمبو در برابر باس‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهد و همچنین یک بخش آموزشی در محل اقامت شما وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها وارد آن شوید و مکانیک‌های رزمی مختلف را بازی کنید.

این بازی همچنین درخت مهارتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که هم از طریق مجسمه‌هایی که در بالا توضیح دادم و هم از طریق محل سکونت خود می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. این درخت مهارت تعداد زیادی از حرکات و ترکیبات جدید و متنوع را به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید با استفاده از XP که در طول مراحل کسب می‌کنید خریداری کنید. از سوی دیگر، می‌توانید مهارت‌هایی را که بیشتر به آن‌ها علاقه دارید، به طور دائم باز کنید تا در صورت اتمام بازی، آن‌ها را از دست ندهید. لازم به ذکر است که برخی از مهارت‌ها را نمی‌توان با افزایش سن باز کرد.

سبک Roug-like در بازی Sifu

بررسی بازی Sifu

بازی SIFU برای توجیه سبک Rogue-like خود از منطقی بسیار جالب استفاده کرده. گیمر بازی را با 20 سال سن آغاز می‌ کند اما هر بار که جان خود را در مبارزات از دست می‌ دهد.این سن افزایش پیدا می‌ کند.گیمر با استفاده از قدرت جادویی می‌ تواند به زندگی باز ‌گردد اما افزایش سن عواقبی را نیز به همراه دارد.با افزایش سن میزان سطح سلامتی کاهش پیدا می‌کند اما قدرت ضربات بیشتر خواهد شد.سن شخصیت اصلی می‌ تواند تا هفتاد سالگی پیش برود اما از دست دادن جان در این سن باعث پایان بازی می‌شود و گیمر باید همه چیز را از ابتدا آغاز کند.

همان‌طور که اشاره کردم، نبردهای این بازی می‌توانند به‌شدت چالش‌برانگیز باشند و هیچ علامت یا صدایی وجود ندارد که شما را از حملات دشمن مطلع کند. این موضوع نیاز به تمرکز و واکنش سریع در کمپین‌های بزرگ و شلوغ دارد. می‌توانید از Parry و Avoid برای جلوگیری از ضربه‌ها استفاده کنید و همچنین از این مکانیسم‌ها برای ساخت کمبوهای مختلف استفاده کنید.

همچنین نواری به نام Structure در اختیار شما قرار می‌گیرد که اساساً قدرت فرم و گارد شما را هنگام دفاع در برابر ضربات به تصویر می‌کشد.

این نوار با زدن شما در حالت دفاع پر شده و در صورت پر شدن فرم دفاعی شما می‌شکند و برای چند ثانیه در مقابل ضربات بی‌دفاع خواهید بود و همین چند ثانیه برای مردن شما کافی است.

مکانیسم فوکوس یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پروتاگونیست است. با باز کردن قفل مهارت‌های مرتبط، می‌توانید مزیت قابل‌توجهی در طول مبارزه کسب کنید. همچنین مانند سایر امتیازات، نوار این ویژگی را می‌توان با استفاده از مجسمه‌هایی که قبلاً ذکر کردم ارتقا داد.

علاوه بر موارد ذکر شده، سلاح‌های مختلفی نیز برای کمک به شما در نبردهای این عنوان وجود دارد و در درخت مهارت نیز می‌توانید توانایی‌های ویژه‌ای برای آن‌ها به دست آورید.

به‌طورکلی قسمت مبارزه از تنوع و عمق بسیار بالایی برخوردار است و می‌توانید مدام در آن پیشرفت کنید، کمبوهای بیشتر و طولانی‌تری بسازید و در نتیجه مراحل بازی را بهتر از قبل به پایان برسانید. همچنین در این عنوان شاهد انیمیشن‌های فوق‌العاده روان و لذت بخشی هستیم که تجربه ورزش‌های رزمی حرفه‌ای را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

تنها مشکل جدی بازی، زوایای دوربین است که گاهی اوقات در حین مبارزه به‌خوبی تنظیم نمی‌شوند و حتی گاهی اوقات به دلیل عدم دید در بازی می‌توانند شما را بکشند.

گرافیک بازی Sifu

تیم Sloclap برای ساخت SIFU از موتور بازی سازی Unreal Engine 4 استفاده کرده.نباید از این اثر،انتظار گرافیکی خیره کننده را داشته باشید اما همه چیز با کیفیت بسیار قابل قبول طراحی و پیاده سازی شده است.گرافیک بازی به صورت کلی حالتی فانتزی دارد و محیط ‌ها با دقت بسیار خوبی طراحی شدند.اولین چیزی که در بخش بصری توجه گیمر را به خود جلب می‌ کند،روان بودن انیمیشن ‌ها در حین مبارزه و واقعی بودن آنهاست .SIFU به شکل باورنکردنی در این بخش زیبا به نظر می ‌رسد.حرکات شخصیت اصلی در حین مبارزه و واکنش او به محیط بازی بسیار چشم ‌نواز است.کافی است که در حین مبارزه گیمر یک سلاح سرد را از روی زمین بردارد.شکل گیری و تبدیل انیمیشن ‌ها بدون شک با دقت و وسواس خاصی انجام شده.

دید و دوربین در بازی Sifu

یکی از بزرگترین مشکلات SIFU در بخش دوربین است.در بسیاری از مواقع در حین مبارزه دوربین در بدترین حالت ممکن قرار می‌گیرد و دید گیمر را مختل خواهد کرد.بدین ترتیب مبارزه بسیار دشوار شده و ممکن است گیمر حتی شانس خود را برای پیروزی از دست بدهد.

موسیقی متن در سیفو

بررسی بازی Sifu

صداگذاری و موسیقی در SIFU نقش مهمی را ایفا نمی ‌ کنند.در بخش مبارزات باید گفت که صداگذاری به خوبی انجام شده اما موسیقی آنچنان که باید و شاید در ذهن گیمر باقی نخواهد ماند.

تقریباً یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر فیلم اکشنی که در این سال‌ها دیده‌ایم، موسیقی متن آن‌ها است. به شخصه معتقدم در این نوع فیلم‌ها و بازی‌ها، موسیقی متن نقش بسیار مهمی در ترشح آدرنالین و ایجاد یک تجربه به‌یادماندنی دارد.

موسیقی متن فوق‌العاده است و مکملی عالی برای مراحل، طراحی و مبارزات تن‌به‌تن بازی است. در طول بازی حتی یک ثانیه از شنیدن موسیقی آن خسته نشدم و لذت می‌بردم. موسیقی در حین دعوا باعث می‌شود خون در رگ‌های شما بیش از قبل جریان یابد و این خود محرکی برای مبارزه بهتر و تلاش برای ایجاد صحنه دعوای سینمایی است.

صداگذاری در این بازی باکیفیت بسیار خوبی انجام می‌شود، به‌طوری‌که اگر دشمن شیشه‌ای را در سر شما شکست، وزن آن را در گوش خود احساس می‌کنید و یا زمانی که با چوب بیسبال به دشمنان خود ضربه می‌زنید، ضربه کاملاً سنگین است و مرگبار  را احساس کنید.

آیا بازی Sifu ارزش بازی کردن را دارد؟

بررسی بازی Sifu به ما نشان داد که این عنوان بدون شک می‌ تواند یک بهشت گم شده برای طرفداران هنر های رزمی در دنیای بازی ‌های ویدیوئی باشد.گیم ‌پلی روان،مبارزات لذت بخش و انیمیشن‌ های بسیار خوب می ‌تواند هر گیمری را سرگرم کند.گرچه SIFU  برای بسیاری از گیمر ها دشوار خواهد بود.گیمر باید هسته اصلی بازی را به خوبی درک کرده و آن را به بهترین شکل پیاده سازی کند.ساختار Rogue-like و سیستم افزایش سن و در نهایت مرگ،میزان اشتباهات گیمر را محدود می‌ کند.اگر گیمر بتواند هسته اصلی گیم‌ پلی را یاد گرفته و به بهترین شکل از آن استفاده کند، SIFU  می‌تواند به تجربه ای بی‌نظیر تبدیل شود که تجربه اش را به تمام علاقه مندان به هنر های رزمی پیشنهاد می شود.

سخن پایانی

در کل، بازی Sifu یک بازی اکشن-مبارزه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز است که با سیستم مبارزه‌ای بسیار خوب و گرافیک زیبا خود، بازیکنان را به خود جذب می‌کند. بااین‌حال، محدودیت در تنوع حرکات مبارزه‌ای و طول کم بازی، ممکن است برخی از بازیکنان را ناراضی کند. به‌طورکلی، بازی Sifu را به همهٔ علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن – مبارزه‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *